BERLIN

ph_priv, Berlin, Germany

Mens vi satt på Heising og spiste middag den kvelden vi ankom Berlin, kunne vi høre brølene fra gata utenfor og vi gjettet at det skyldtes mål i VM-kampen tyskerne spilte mot Brasil. Vi tømte vinglassene våre, betalte regningen (resturanten tar forresten ikke bankkort heller – i tro mot sin gammeldagse stil) og krysset gaten for å slå oss ned på puben der hvor de viste fotballkampen på storskjerm. Der ble vi sittende og vitne mål etter mål, drikke øl etter øl og stemningen tyskerne rundt oss skapte var e.l.e.k.t.r.i.s.k. Det var ville jubelscener, øl, øl, øl og da 7-1 seieren var et faktum trodde vi festen skulle vare natten lang, men merkelig nok dro de fleste hjem. Vi tok ikke hintet, så vi ble sittende og helle nedpå med tysk øl til langt på natt og dermed ødelegge den ENE dagen vi hadde til å utforske Berlin, haha! Lev i nuet, si.

Vi ristet av oss fyllesjuka rundt klokka to-tre neste dag og kom oss ut for å få med oss det vi kunne rekke. Og vi rakk faktisk alt vi ville se, unntatt Checkpoint Charlie. Vi dro til Brandenburger Tor (monumentet med fire hester på toppen), hvor det hadde vært gigantisk VM-sending kvelden før så det var politi overalt og store sperringer som ødela mye av opplevelsen, men vi fikk nå iallfall et inntrykk. Og vi fant Unter den Linden, paradegaten i Berlin med Brandenburger Tor i den ene enden og TV-tårnet i den andre, den sammenlignes ofte med Champs-Elysees i Paris men jeg ble litt skuffet, det var liksom ingenting der. Et par restauranter, noen suvenirbutikker og det var det. Bygningene var flotte, det var de, men jeg forventet liksom noe mer og kjente litt på skuffelsen fra Las Rambla i Barcelona óg. (Det var bygningsarbeid i hele midtpartiet og regnvær, så ta med dét i negativiteten min.)

Da klokken gikk mot ti på kvelden trakk vi oss tilbake til hotellet (Hotel Am Steinplatz – superfint hotell!), fornøyde med hvor mye vi fikk ut av den litt øl-amputerte dagen vår i Berlin. Det var en veldig flott by, men jeg klarte ikke helt å legge fra meg historien og andre verdenskrig som et dystert bakteppe til det hele. Tenk at menneskeheten kan være så reinspikka ond! I mitt neste liv, vil jeg bli en spurv.

While we had our dinner at Heising the night we arrived Berlin, we could hear the yelling from outside and we guessed it was because of the World Cup game against Brazil. We finnished our wine, paid the bill (they don’t accept card – staying true to their old days-style!) and crossed the street to join the pub and the rest of the football game. We stayed there all night, watched goal after goal, drank beer after beer and the atmosphere around us with the germans was electric. They were so excited (no kidding….) and it was beer, beer, beer and when the 7-1 victory was a fact we were sure that the party was gonna last till next morning. But they proved us wrong – almost all of the pub left and went home, but we didn’t. We continued drinking german beer till late late night and with that we managed to destroy that ONE day we had to explore Berlin haha! Live for the moment, right?

We got out in the streets about 2 pm the next day, ready to explore as much as we could. And we actually did see everything we wanted to – except for Checkpoint Charlie. We went to Brandenburger Tor, where it had been a huge World Cup ceremony the night before so the place was partly closed with big fences and there was police officers all over, but at least we got a peek. We found Unter den Linden, the parade street in Berlin with Brandenburger Tor in the end, and the TV-tower in the other. The street disappointed me a bit – I kind of expected more, but there was nothing there. A couple of restaurants and some souvernir shops but that’s it. The bulding looked great and it was a nice walk, but I kinda felt the same disappointment that I felt in Las Rambla in Barcelona. (It was recontruction in the middle of the street and it was rainy – put that to my negativity haha)

When the clock turned ten at night we got back to the hotel (Hotel Am Steinplatz, such an amazing hotel), happy with the day. Berlin was a beautiful city, but I could not shake of the history of WW2 and the Berlin Wall was an emotional meeting, I can’t believe the humanity can be so cruel…..

3 kommentarer

1. Camilla

Hei Marie, nå har jeg endelig klart å ta motet til meg å bestille meg en flytur for første gang alene! Skal reise Frankriket – Italia. Mye av turen skal jeg ta tog, å jeg gleder meg masse! men syns også det er litt skummelt å være alene på tur for første gang. Har du noen tips å komme med og er det lurt å planlegge hele turen før man drar ned, eller er det helt ok at ikke alle reisedestinasjoner, overnattingsteder osv er 100 % på plass?

Marie svarer: Åh, så utrolig spennende! Det hørtes gøy ut, jeg drømmer om å reise rundt i Europa med tog selv. Ha gjerne noe planlagt, slik at du har NOEN faste holdepunkter – det hjalp iallfall på mine nerver! Ellers ordner det seg så og si alltid med soveplass og destinasjoner underveis også, det er litt av spenninga synes iallfall jeg! 🙂 Tips: Ha en minnepenn med deg rundt halsen med alt av reisedokumenter, scannet versjon av pass osv, så vet du at du alltid har de dokumentene du trenger i tilfelle noe skulle skje. Og sov OPPÅ bagasjen din, sånn at du våkner hvis noen prøver å stjele. Vær forsiktig og frisinnet! Jeg er så sjaluuu, jeg vil også på tur! GOD TUR!

2. Hvis du får dratt til Berlin en annen gang, anbefaler jeg deg å titte innom Potsdam, en liten tur med tog/båt til dit. Og er helt fantastisk der, majestetiske slott og hager.