PUERTO IGUAZU

ph_priv, Iguazu falls, Argentina

Når du først reiser til Fos do Iguazu i Brasil, er det nesten skrevet i stein at du må ta turen til den argentinske siden av mesterverket også. Jeg reiste over grensen i taxi sammen med Lena (som jeg ble kjent med i Florianopolis) fra hostellet i Brasil (Iguassu Guest House), det tok oss ca 30 minutter med kun et stopp på grensen for å få stempel i passet. Så enkelt og greit! Vel fremme på andre siden kom vi oss i orden på hostellet, og dagen etter reiste vi til fossen igjen sammen med tyske John og britiske Isobell.

Jeg har skrevet et innlegg om fossen sett fra argentinsk perspektiv tidligere, så jeg skal ikke legge ut i det vide og det brede igjen. Kort fortalt – en skuffelse. Les hvorfor ved å klikke dere inn på linken. Men det var vakkert, det var det så absolutt! Vi gikk rundt i parken hele dagen, dro på båttur hvor de praktisk talt kjørte INN i fossefallet og fikk en deilig, stille kanotur på toppen av det hele fallet mot slutten av dagen. De bildene kommer i en del to!

When you’re already in Fos do Iguazu in Brazil, it’s obvious you have to go to the Argentine side of the falls as well. Lena and I went by taxi from the hostel on the Brazilian side (Iguassu Guest House), it took us about 30 minutes with only one stop at the boarder to get stamps in our passports. Easy! When we arrived Argentina we got in order at the hostel, and the next day we went back to the waterfalls together with German John and British Isobell.

I’ve written a post about the Argentine experience before, so I won’t do it all over again. In a few words: I was disappointed. Click and use Google Translate at the link if you wanna read why. But it was beautiful – so definitely! We walked around all day, went under the waterfall by boat (got soaked haha) and ended the day by cano. I’ll give you pics from that in a part II later!

8 kommentarer

1. Måtte se fallene fra begge sidene da jeg også var der i vår/sommer. Tok den argentinske siden først. Hadde også hørt at fossefallene var mest imponerende derfra. Sjokket var derfor stort da vi dagen etterpå så fallene fra den brasilianske siden og nesten døde av awesomeness. Å gå ut til Devil’s Throat på den brasilianske siden var absolutt høydepunktet for min del. Helt insane å kjenne kreftene på så nært hold!

Marie svarer: Åh, jeg VET! Ingenting jeg har sett etterpå har vært i nærheten!

2. Kjersti

Jeg likte både den argentinske og den brasilianske siden, men den argentinske siden hadde flere stier og tok derfor lengre tid. Jeg startet med Brasil-siden og syntes det var fantastisk, og da jeg kom til den argentinske siden syntes jeg den var enda bedre. Mulig rekkefølgen og forventninger har en hel del å si, for begge sidene er jo flotte uansett hvordan man vender og vrir på det.

Det er ingen selvfølge for alle å se begge sidene av fossen, i alle fall ikke for amerikanere. De må betale 130 dollar for visum for å krysse grensen, og mange synes (forståelig nok) at det blir for dyrt for en dagstur (det er jo lett å snike seg over grensen, men litt risikabelt også). Vi er jammen heldige som har norsk pass! 🙂 Lokalbussen var veldig grei å ta over grensen, og kostet nesten ingenting.

Marie svarer: Ja, for min del hadde jeg skyhøye forventninger til den argentinske, for jeg hadde også hørt at den var MYE bedre enn den brasilianske. Men jeg fikk liksom ikke den samme WOW-følelsen der, så Brasil ble den mektigste for min del! Nei, jeg la merke til at Norge var ett av få land som ikke trengte visum – vi er heldige sånn!

3. Hei, er du med i HV’s innsatsstyrke?

Marie svarer: Jeg er presseoffiser i HV ja 🙂

4. Du synger ikke akkurat reiselysten min i noen dyp søvn, frøken.. Gleder meg til det blir min tur!

5. Når søkte dy deg inn der?
    Jeg har tenkt til å søke, men det er over 3 Mnd siden dimisjon.

Marie svarer: Jeg ble rekruttert da jeg var inne til førstegangstjeneste (2010/2011), men HV er det aldri for sent å melde seg til 🙂 Ring Vernepliktsverket og si at du vil inn i HV/innsats, så veileder de deg helt sikkert videre til rett person!

6. Ja, jeg hat sendt Mail. Får ringe til uka:) takk!

7. Solfrid

Det ser fantastisk ut! Naturen altså!

8. Hei. Liker bloggen din kjempegodt. Du skriver så bra, samtidig som du har så mange fine bilder. Gleder meg til jeg også får reist litt mer.