GO

ph_priv

Hey Sunday People! Fine Brita Melissa (aldri møtt henne før, fantastisk hyggelig!) lurte meg med på Reiselivsmessen på Telenor Arena i går, og nå sitter jeg her igjen. Helt sjuk etter å reise. Heldigvis for meg hadde jeg ikke med meg sølveplet (macbooken) til Fornebu, hadde jeg hatt det ville jeg bestilt på stedet i ren wanderlust-rus. Det er så mange steder jeg vil dra, det gjør nesten vondt, aller høyest på listen nå står

– Etiopia
– Island
– Den Dominikanske republikk
– Hellas (selv om det allerede er skrapet på kartet)
– Kilimanjaro
– Albania
– Interrail i Europa

Jeg blir gal. Jeg får lyst til å kaste alle landene opp i luften, og legge kalenderen min under så de blir nødt til å lande i den når de kommer ned igjen. Magien ved tyngdekraft.

Har dere vært i noen av landene over? Tips?
Hvis ikke – hvilke land drømmer dere om å reise til as we speak?

Hey Sunday People! Wonderful Brita Melissa (we had never met before – so nice to finally meet!) tricked me down to the tourism fair at Telenor Arena yesterday, so here I am. Absolutely beaten up by my wanderlust. Luckily for me I didn’t bring my laptop to Oslo yesterday, if I had – I would’ve booked a travel right away. So many places I would love to go! These are the countries that are in the top of my list:

– Etiopia
– Iceland
– Dominican Republic
– Greece
– Kilimanjaro
– Albania
– Inter rail through Europe

I’m going crazy. I just wanna throw all the countries up in the air and place my calendar underneath ’em so that they’ll have to come down in my planning book. Have you been to any od these countries? Which destinations are you dreaming of as we speak?

34 kommentarer

1. Jeg vil helt klart reise til Chile, nærmere bestemt nord i Chile. Det sies at det er en av de beste plassene å se på universet fra!!!

PS: tenkte å tipse om siste sending av Kurer på P2 (10.01.14), der reflekterte de en del over faren ved, men også viktigheten av å være reporter i krigsherjede områder.

Marie svarer: Tusen takk for tips! Skal sjekke det ut. Og ja – Chile. Må. Oppleves.

2. har ikke vært i noen av de ææh! vil bare reise over alt, elsker å reise!

3. Jeg var en uke på Island, og det finnes ikke en tvil i min sjel om at jeg skal tilbake. Vi hadde Reykjavik som base og bodde rimelig på et gjestehus. Vi gikk rundt hele Reykjavik, var på loppemarked og besøkte en alvepart, men det morsomte vi gjorde var å leie oss en rimelig bil og kjøre rundt på Island. Da var vi innom alle de store severdighetene (som man også kan ta buss til) som Geysir og Gulfoss, og vi dro på oppdagelsestur på måfå den ene dagen og dro til Den blå lagune og på jakt etter lundeful den andre dagen. Definitivt verdt det. Skal du til Reykjavik må du spise islandsk tapas på Tapasbarinn 🙂 Neste gang vil jeg se andre siden av øya og komme nærmere jøkulene.

Marie svarer: Du beskriver Island akkurat like magisk som jeg så for meg! MÅ reise dit snart!

4. Har vært i Island, og det anbefales på det høyeste! Absolutt en plass jeg skal tilbake til 🙂 Der er det så mye fint å se 🙂 Om jeg skal anbefale noe som må sees på Island så må det bli Geysir, gulfoss, gå/se på isbree og ikke minst blue lagoon 🙂

Marie svarer: Takk for tips! Det er særlig Geysirene jeg drømmer om å se – og ri på islandshest!

5. ååh overalt!!! men tilbake til Cuba vil jeg. Også drømmer jeg om Brasil, Island, Thailand, Afrika, Australia… osvosv..

6. Åh, Kilimanjaro har jeg også lyst til å oppleve! Men desidert høyest på listen min står Madagaskar, og det har det gjort i flere år nå – får se om jeg tar mot til meg og gjør alvor av det til sommeren. Er så mye jeg vil få med meg der.
    Interrail har jeg vært på, og det anbefales virkelig! 🙂 det ligger en viss herlig spontanitet i det å kunne våkne om morgenen og velge at «IDAG vil jeg til xxx» – enten xxx er en annen bygd, by eller et helt annet land.

7. Av landene du nevner har jeg vært på Island. Det er et helt fantastisk land, men en helt fascinerende natur og landskap. Bodde gratis i Reykjavik hos mormoren til min bestevenninne, og vi leide oss bil og kjørte rundt på Island. Fikk besøkt severdigheter som Gullfoss, Seljalandsfoss, Skogafoss, Geysir, Blå Lagune, den lille landsbyen Vik, og vi dro på ridetur i vulkanlandskap. Vi fikk også sett det meste Reykjavik hadde å by på, helt nydelig by! Absolutt et land jeg skal tilbake til! Anbefaler absolutt en tur dit! 😀
    Hadde egentlig planer om å dra til Tanzania for å bestige Kilimanjaro til sommeren, men de planene måtte utsettes 🙁

8. Kan du legge ut et bilde av hvordan kartet ditt ser ut nå? 🙂

Marie svarer: Kan jeg vel!

9. Ååh!! Den Dominikanske Republikk! Absolutt! Jeg bodde der noen år så jeg er kanskje ikke saerlig upartisk… haha… men elsker det landet! Skal en tur nå i april i et bryllup og gleder meg helt sykt! Ellers håper jeg å få meg en tur til Thailand (for eksempel!) i løpet av året siden jeg har sett veldig lite av Asia.

10. Jeg vurderer å ta en tur med den transibirske jernbanen som går fra Moscva til et sted i Sibir før jeg skal inn i den grønneliv i oktober 🙂 Ellers er det snakk om scotland eller irland med kjæresten og Hellas eller Tailand med familien til sommeren. 😀

11. Har ikke vært i noen av de landene.
    Land jeg drømmer om å reise til akkurat nå er Italia, Egypt, Nederland, Frankrike, Irland, Russland, Island og Tyrkia. 🙂

12. Kristine

Jeg har vært på interrail i Europa, og anbefaler det virkelig på det varmeste! Man får liksom en smakebit av alle stedene man er før man drar videre med tog og ryggsekk, og det er så GØY!

13. Jeg har ikke vært i noen av landene, men jeg skal til Island gleder meg veldig selv om det er altfor lenge til. Jeg vil også reise er så lei av kalde mørke Norge!

14. Mamma fortalte meg i dag at vi reiser til Spania om 5 uker, og jeg står allerede og tripper!!

15. Har akkurat skrevet om hvor jeg vil reise, og det eneste stedet jeg VIRKELIG vil reise til er.. Antarktis! *drømme*

16. Vil til mange av de landene selv! Spesielt Island og Albania. Ellers står Slovenia, Georgia, Armenia, Cuba, Australia, Laos, Kambodsja, Israel, Japan og Indonesia veldig høyt på lista!

Heldigvis reiser jeg til Burma og Thailand om en uke…

17. I sommer var jeg i Kroatia, med dagsturer til Bosnia og Montenegro. Vil anbefale alle tre plassene på det sterkete, samt Slovenia, og de andre tidligere Jugoslaviske landene. Om du skulle dra til noen av plassene, kan du jo slå det sammen med en eventuell Hellas-tur via Albania/Makedonia og nordover!

18. av de over har jeg bare vært i hellas, på kreta rettere sagt. Drømmer om Athen og santorini, i hellas. Og så har jeg superlyst til å reise til asia, for jeg har aldri vært utenfor europa! Og australia, og sør-afrika, og california, og hele verden egentlig !

Marie svarer: Hellas er nydelig! Selv har jeg bare vært i Rhodos, og da var jeg 9 så jeg husker ikke sååå mye… Må tilbake! Haha, tenkte det samme selv da jeg la ut på verdensreisen – jeg hadde jo aldri vært utenfor Europa selv. Asia er et fantastisk førstevalg, jeg falt pladask for kontinentet!

19. Spennende steder! Har ikke vært noen av stedene 😛 Men har syykt lyst til Island. Det står fremmerst på ønskelisten! Så iløpet av året eller neste år skal jeg få meg dit. 🙂

20. Ååå høres kjekt ut! Av de landene har eg vært i Hellas, Rhodos nærmere bestemt, for en plass! Herlig mennesker og.
    Også har eg vært på interrail i Europa, anbefales på det sterkeste. Har veldig lyst å reise igjen, var bare 18 når eg reiste sist så har lyst no når eg er litt eldre og.. Tips: ikke planlegg alt på forhånd. Fant noen perler langs franskekysten ved å bare hoppe av toget.Og mange morsomme opplevelser!

21. Islands natur er obligatorisk å se fra islandshesteryggen! Geysirene må også sees, og den blå lagune må bades i, men for all del ikke dukk håret!

22. Må berre spørje, kvifor akkurat Etiopia?

Eg har óg vore på Island. Det eg hugsar best frå turen er når me leide bil og køyrde rundt, det er så fascinerande natur med all lavasteinen. Verkeleg å anbefale! Også alle dei andre turistperlane. Har lyst til ein tur til, og då vil eg ri på islandshest! Drite i allergien og ri!

Eg har óg lyst til å gå Kilimanjaro (og andre fjell rundt i verda). Har óg alltid hatt lyst til Afrika og Australia. Lyst til å ta dykkerlappen og reise rundt å dykke utanfor forskjellige land óg. Herregud, det er så masse ein kan sjå og oppleve!

Marie svarer: Jeg har lest en nydelig bok hvor handlinger skjer i hovedstaden, og ble lettere forelsket gjennom den. Og såå leste jeg en artikkel om landet i et av de nye reisemagasinene jeg fikk med meg fra reiselivsmessa – det virket så trygt og fint, og spennende! Takk for tips! Ja, verden er uendelig… åh

23. Tenkte å lage en liste over steder i verden jeg vil dra, men fant ut at det blir lettere å lage den ut i fra hvor jeg ikke vil. Ellers blir den så himla lang. Og så langt så har ikke et eneste land komt på den listen.

Marie svarer: Haha! Så veldig sant. Verden er for stor og spennende!

24. Åh, alle de bladene – forstår godt at man blir trippende av de! Etiopia har så lenge jeg kan huske vært på toppen av min liste (http://ingridhaaseth.blogspot.no/2013/09/etiopia.html), så er overlykkelig over at jeg endelig får dratt dit!

Ellers får jeg besøkt mange av landene jeg ønsker å besøke denne våren når jeg reiser på backpacking! Videre må jeg nok si at Marokko, Tanzania og New Zealand står høyt på min reiseliste.

Og følelsen av vondt kjenner jeg så altfor godt igjen, så det blir godt å sette seg på flyet snart!

Marie svarer: Æææ! Jeg er så glad på dine vegne, gleder meg til å lese hvis du blogger derfra! Da må du gi beskjed 🙂 Jeg reiser til Marokko i slutten av februar, kan virkelig ikke vente!

25. Island er FANTASTISK!

Når jeg var der dro vi på superjeepsafari til gullfossen, geysirene og Thingvellir National Park, i Thingvellir snorklet vi faktisk i riftdalen som er laget av aktiviteten i de teknotiske platene, ganske rå opplevelse! Booket turen med disse: http://www.adventures.is/ . De har ett hav av forskjellige aktiviteter og utflukter til en rimelig pris og jeg var superfornøyd både med service og opplevelse 🙂

Oppsøkte også noen utrolig trivelige karer som kjører formula offroad, litt dyrt, men digget hvert sekund og fikk super service!

Blue lagoon er absolutt verdt en tur også, bestill in water massage, den er magisk! Når jeg var der småhaglet det mens jeg lå i det varme vannet og ble massert, så sært og så fantastisk!

Ellers er Reykjavik en super by, mange rare butikker i gågata der, ser lite til kjedebutikkene vi er vandt til her! Når jeg var der i 2012 var det veldig billig også pga økonomien der, deriblant restauranter. Besøkte The Pearl som har NYDELIG utsikt (hele platået der du sitter roterer sakte og har en glasskuppel som tak, så sitter du mer enn en time får du hele rundturen) og fikk en treretters + dessert til ca 300NOK.

Ja, jeg ble helt forelsket i Island og vil tilbake, helst i går!

Marie svarer: Jeg fikk jo ikke akkurat mindre lyst til å dra til Island av å lese det her… Tusen takk for tips! Jeg tar de med meg når jeg kommer så langt at jeg planlegger å faktisk reise dit, det høres jo helt fantastisk ut!

26. Bare å sende en epost om du vil vite mer om noe av det, har det meste liggende enda (reiseminnehorder delux, skulle sett alt av papir og billetter jeg samlet opp etter Australiaturen min…) pluss ett hav av minner, meninger og små anbefalinger, når den tid kommer at du skulle trenge det 🙂

Marie svarer: Tusen takk, du skal ikke se bort i fra at jeg mailer deg plutselig! Det er mye gøyere å reise til en land når en har en idé om hvor og hva man skal gjøre 🙂 Haha, er sånn selv… Tror jeg har alle bussbillettene mine fra Brasil enda, og der tok jeg MYE buss!

27. Har vært på Island, er islandsk, eller i teorien er jeg det, i papirene… En helt fantastisk øy med vulkankratre, geysir, gullfoss, thingvellir, blå laguner, isbreer, masse slike kule ting på nordsiden som jeg ikke vet hva heter, men er noe sånnt jordvarmeting, fantastisk natur som er mer fantastisk fra ryggen på en islandshest, flotte bygninger som perlan og kirken i Reykjavik, kinoer og badeland over allt, fantastisk mat som hamburgerygg, hangi kjøtt og smalahove, VERDENS BESTE GODTERI, egirs maltexsrakt(verdens beste drikke) og sist men ikke minst hyggelige folk. Virkelig et verdig reisemål

28. Kom for en uke side hjem fra Kilimanjaro, og det MÅ jeg bare anbefale! Var på en 6-dagers tur opp fjellet og gikk en rute som het «Machame-route». den ble også kalt Whiskey-route fordi de fleste som går den ruten skulle ønske de fikk noe sterkt å drikke på etterhvert! Det var ekstremt tungt, det mest utfordrende jeg har gjort, og av gruppen vår på 13 stk var vi 11 som kom opp! Og det er litt av et syn, og den beste følelsen å komme til toppen! Man får oppleve alle slags landskap, fra jungel til steinrøyser, et Mars-lignende miljø og snø og isbre! Man sover i telt og blir veldig utslitt, spesielt hvis man blir utsatt for høydesyke, men arh du MÅ gjøre det!
    Når du er nede kan du dra inn til byen Moshi som er en av Afrikas reneste byer (du vil ikke tro det men), og du kan dra på safari og oppleve et utrolig dyreliv!
    Selvom Kili var det «verste» jeg har vært med på var det samtidig det beste!

29. Jeg har vært på Island flere ganger, men har ennå ikke sett mer enn Reykjavik og Den blå lagune (kanskje et turiststed, men jeg elsker det likevel). Island er blant landene i Europa jeg har mest lyst til å se mer av.

Jeg har ikke vært på Kilimanjaro, men jeg har vært rett ved. Hvis du først skal gå Kilimanjaro, MÅ du også dra til Amboseli nasjonalpark! Den ligger i Kenya, rett over grensen fra Tanzania. Mange kombinerer Kilimanjaro med Serengeti og Ngorongoro (som også er to flotte steder å dra på safari), mens Amboseli blir glemt. Elefantene er det som gjør Amboseli spesielt. Jeg har aldri sett så mange store og flotte elefanter som der. En gang så vi rundt 80 stykker på en gang. Løver, flodhester og andre dyr har de også. Er man litt heldig kan man få tatt dyrebilder med Kilimanjaro ruvende i bakgrunnen 🙂

Jeg besøkte reiselivsmessen i går. Alltid morsomt å gå rundt der og plukke kataloger, delta i konkurranser (man vet jo aldri) og hente inspirasjon. Har forresten lest bloggen din lenge, men har ikke lagt igjen kommentar før. Skal prøve å bli flinkere 🙂

30. herregud, kjenner alt for godt den wanderlust følelsen… akkurat nå er drømmen å dra til Nepal og Tibet for å klatre fjell! blir helt skjelven bare ved tanken!
    Ellers var jeg på Kreta i fjor (regnes vel som Hellas..?) og må anbefaler deg VIRKELIG til å leie en bil et par dager og helt tilfeldig bare kjøre av sted (og rote seg bort litt haha, DU VERDEN så mye vi opplevde og fikk se som ellers ikke var planen! dro blant annet rundt gjennom en totalt «u-turistifisert» og «uberørt» landsby hvor ingen kunne engelsk og mennene satt å drakk raki midt på dagen.. 🙂 den energien og miljøet blant lokalbefolkningen som ikke «lever» på turisme var helt priceless! fant også VERDENS NYDELIGSTE, og da mener jeg NYDELIGSTE landsbygren bare en kilometer eller så borte fra motorveien. Var helt magisk med en sandete, bratt vei som førte opp til noen hus(og utsikt mot den sjøen), hus med granatepletrær på alle kanter, lokalbefolkningen og ville påfugler. *helt magisk* så altså anbefaler jeg deg til rote deg litt bort om du skal til feks. Kreta eller Hellas generelt, helst med leiebil, da kommer du deg lenger og GUD så mye du får oppleve!
    Ellers er du helt rå Marie! Stå på med bloggen! gleder meg hver dag som en liten unge til å se hva slags inspirasjon som kommer i dag 🙂

31. Kommer så absolutt til å blogge fra reisen, underveis om det er godt nok nett eller med en gang jeg kommer hjem! Så du får titte innom 🙂 Blir spennende å høre om turen din til Marokko, regner med at min lyst til å reise dit bare blir større etter å ha sett bildene du tar!

32. Jeg har gått Kilimanjaro, og om du har lyst til det, gjør det! Jeg gikk en annen rute enn hun over her, nemlig Marangu route («coca-cola-ruta»). Den går over 5 døgn og er den de fleste velger fordi den er litt enklere å gå. Jeg vil absolutt anbefale denne ruta, spesielt fordi det er hytter hele veien! Man sover i 4-mannshytter av helt grei standard, det er mathytte og faktisk vanlig do opp til ca 3500 m tror jeg (og det er ganske sykt til å være Afrika!).

Kilimanjaro er en utrolig tur, med helt spesiell natur. Allerede andre dagen var vi nesten over skyene! Imorgen er det faktisk ett år etter, og egentlig har det at jeg klarte det bare blitt viktigere for meg etter som tida har gått. Det er det aller, aller tyngste jeg noensinne har gjort i mitt liv, og ganske vanskelig å forestille seg. Men jeg gikk sammen med bestevenninna mi (da ble vi VIRKELIG godt kjent, haha) og vi hadde flotte guider fra selskapet Wild Tracks. Vi tok også høydemedisin (diamox), er ikke så mange som gjør det tror jeg, men jeg tror det forhindret høydesyken hos meg i alle fall.

Man må være i god form for en sånn tur, og klar for 8 timers gåing (8-20 km) hver dag i 5 dager, med ca 10 kg på ryggen. Det er først og fremst høyden som er utfordringen underveis, og en ekstremt hard oppstigning på 1000 m siste natta.

Superlang kommentar, men håper du fikk noen tips 🙂 Og når du først er i området, burde du absolutt absolutt dra på safari (Ngorongoro-krateret anbefaler jeg!!) og helst også til Zanzibar! Der er det fantastisk fint <3 Skjønner meg ikke helt på de som flyr rett hjem fra Kilimanjaro airport når det er så mye annet å oppleve, og man likevel er der.

Digger bloggen din, jeg kommenterer ikke så ofte, men du gir meg masse reiseinspirasjon! Jeg vil også til Island, men akkurat nå står interrail i Italia øverst på lista mi 🙂

33. Jeg har vært på interrail i Europa, det var artig, men vi gjorde nok en litt hurtig variant. Ble nesten to byer om dagen, men det var gøy! Anbefaler særlig Sveits, det var fantastisk og mulighet for å leie sykler billig og få sett mye. Var også innom Østerrike, Tyskland, Liechtenstein (da må man med buss), Nice i Frankrike, Italia (åh, firenze og verona! Venezia ble faktisk litt nedtur) og havnet med et uhell i Slovenia, dit vil jeg igjen!

åh, reiselyst! Bra Skottland står for tur i sommer!

34. Jeg har et sterkt sterkt sterkt ønske om å reise til Italia. Det har stått på listen min i 5-6 år, og det er min STORE drøm å reise med tog og bil rundt i landet og besøke vakre små landsbyer og fantastiske storbyer. Sukk.