Genova

Reklame: Flyreisen til Genova er sponset av KLM

Før jeg reiste til Genova var Roma den eneste italienske byen jeg har vært i. Og herlighet, Roma er vakker – men det var ekstra spennende å dra til et sted hvor ikke resten av verden oppholder seg til enhver tid.

Flyplassen, Genoa Cristoforo Colombo, var ganske liten, men jeg klarte allikevel å gå meg «vill» – en hel meningsløs runde rundt parkeringsplassen – før jeg fant ut av hvor bussene gikk fra. Det er flaut å innrømme, men vanligvis er jeg rask til å gi opp og ta en taxi for å komme fortest mulig frem til der jeg skal bo. På de siste reisene mine har jeg derimot begynt å sette pris på surret mitt og alle startvanskene, det å finne ut av ting og klare seg selv. Det er jo halve gleden med å reise!

For å komme til sentrum går det buss hvert halvtime eller så, fra flyplassen. Den går rett utenfor inngangsdøren, og koster 6 euro. Billett kjøper du på automaten som står midt inne i ankomsthallen, eller du kan kjøpe på bussen – bare pass på at du har små sedler, det er ikke alltid sjåføren har mye veksel på seg.

Og når du først kommer til sentrum? Bruk dagen på å gå deg vill i labyrinten:

Langt inne i labyrinten tok Andrea meg med inn i PALAZZO ROSSO, som ligger i Garibaldi – den historiske gaten i byen. Det fremsto først som et museum, men i stedet for å ta runden førte han meg rett inn i en trang heis, hvor en mann fikk oss opp på taket – med en helt nydelig utsikt over hele byen:

Og SÅ tok vi en liten runde innendørs:

…før vi fortsatte å get lost:

Et annet sted du bør dra for å få bedre oversikt over byen er SPIANATA CASTELLETTO. Det er en god del trapper, før du kommer opp til panoramautsikt over labyrinten nedenfor:

Når du surrer rundt i byen bør du også sprette innom et par kirker. De er så utrolig flotte i Italia:

Mot slutten av rundturen vår stoppet vi innom Adriano Marchesa, denne eldre, hyggelige mannen som driver et superpopulært sted på grunn av den spesielle vinen han serverer – Asinello. Vinsjappa heter det samme; Asinello. Du bør definitivt ta turen en fredag- eller lørdagskveld! Om du ikke liker vin; ta deg en øl og nyt atmosfæren ute i gata. Andrea er stamkunde der, så vi fikk et glass hver på huset. Det smakte veldig annerledes, men det var godt!

Etter glasset dro vi hjem og hvilte en times tid, før vi dro ut på ny for å spise middag hos en venn av Andrea. Vi stakk innom Farinata på veien – en shop med foccacia og annen type italiensk mat, og kjøpte med oss tre ulike sorter (farinata, polpettore og torta pasqualina), før vi smatt inn en oppgang og hjem til Francesco – en barndomsvenn. Han hadde en SÅ fin leilighet, med takterasse og bue i taket som rammet inn kjøkkenet og jeg tok ikke flere bilder, for jeg ville ikke være «bloggeren» den kvelden, haha. Men tro meg når jeg sier det; SÅ UTROLIG koselig liten plass.

Og kvelden var så hyggelig! Vi drakk en rødvin som het Barbera del Monferrato, spiste foccacia-brødene og fikk servert «trofie al pesto» – en pastarett med… pesto. Mmmm! Og så pratet vi vekselsvis på engelsk og italiensk, og jeg følte jeg satt midt i en sekvens av «Eat Pray Love». En helt perfekt førstedag i Genova.