Bokanmeldelse: Kunsten å prokrastinere – en guide til effektiv somling

Kunsten å prokrastinere

Som dere sikkert har fått med dere, i hvert fall dere som følger meg på Snapchat og Facebook, fikk jeg denne boken midt i en hjemmeeksamen i november. Aschehoug kjenner meg tydeligvis, haha. Som et ledd i prokrastineringen (det betyr å utsette) før neste eksamen leste jeg den på flyet til og fra Hamburg, i stedet for pensum, og det må jeg si. Jeg lærte MYE om meg selv. Forfatteren hevder at prokrastinører er perfeksjonister, og jeg har aldri i livet sett på meg selv som en perfeksjonist. Men etter å ha lest boken begynner jeg å tro at jeg er det – og at det er derfor jeg utsetter og utsetter alt jeg har å gjøre.

Kunsten å prokrastinere

Fordi: hvis jeg faktisk HAR tre måneder på å skrive en semesteroppgave, som jeg jo hadde, bør jeg få til en god oppgave – med all den tiden til rådighet. Men jeg brukte, som dere vet, bare tre dager på oppgaven, og ikke tre måneder. Og på tre dager? Er det litt begrenset hvor god oppgaven kan bli, og dermed legitimerer jeg et eventuelt dårlig resultat. Hvis jeg hadde fått dårligere enn C (jeg fikk en C og er superfornøyd – prokrastinør eller ei), kunne jeg ha funnet trøst i at jeg tross alt «ikke hadde så god tid» til å skrive den ferdig uansett, og at det var derfor det gikk som det gikk. Siden jeg bare hadde de tre dagene, fordi jeg utsatte og utsatte helt til siste liten, er det levbart å få en karakter som ikke er fullt så god. Forfatteren forklarer dette her mye bedre, så dere som er interessert får nesten lese selv, men det åpnet i hvert fall øynene mine. Og jeg tror det er noe i det.

Kunsten å prokrastinere er lettlest, underholdende og kort. PERFEKT for prokrastinører, med andre ord, for denne kan du lese før du gjør alt annet som er viktig. Og den hjalp i hvert fall meg med å forstå hvorfor jeg muligens lider av dette utsettelsessyndromet, og fikk meg til å bli litt mer fornøyd med meg selv til tross for denne (u)vanen. Den kan absolutt anbefales til andre som er som meg, eller til dere som IKKE driver og utsetter ting – men som ønsker å forstå hvorfor andre kanskje gjør det. For det kan sikkert være irriterende for de rundt.

Du kan kjøpe Kunsten å prokrastinere som e-bok her (68 kr)
…eller som fysisk pocket ved å trykke her (149 kr)

adlinks